WANNEER EEN COMMERCIAL?

Je wilt meer omzet genereren met je bedrijf
Je hebt een nieuw bedrijf, nieuw product of nieuwe vestiging
Je wilt je naamsbekendheid vergroten
Je wilt laten weten dat je nog meer kunt bieden
Je hebt een speciale aanbieding of actie
Je wilt een nieuwe doelgroep bereiken
Je wilt uitleggen waarom je beter bent dan een concurrent
Je wilt laten weten dat je meetelt, door op radio aanwezig te zijn met een commercial
Je gebruikt een radiocommercial als ondersteuning van andere reclame-uitingen

GOED OM TE WETEN!

Een voice-over die menselijk spreekt, geeft de luisteraar vertrouwen.
Luisteraars waarderen een goed dialoog. Dit kan de boodschap verduidelijken.
Maak gebruik van achtergrondmuziek of geluidseffecten. Dat zorgt voor sfeer.
Spots met 1 voice-over worden door luisteraars als meest professioneel ervaren.
Sluit de commercial af met een goed gevoel. Houd de spot altijd positief.
Communiceer één op één. Connect on personal level. Laat men zich aangesproken voelen.
Vertel een visueel verhaal in de radiocommercial. Met geluidseffecten kun je veel bereiken.
Communiceer louter relevante informatie. Vertel eens iets nieuws. Wat maakt jou anders?
Houd altijd jouw doelgroep in gedachten. Wat vindt jouw doelgroep belangrijk?

WIJ WETEN DAT ..

Heldere en eenvoudige woorden het beste werken in een radiocommercial
Human 2 Human beter werkt dan Business 2 Business
Commercials met een creatief idee altijd winnen
Een goede commercial 50% groei in omzet kan opleveren
Minder informatie meer respons oplevert

Een verrassende onthulling succesvol is in radioreclame
Je niet moet pushen of misleiden
Je niet mag vervelen. Ook niet na tientallen herhalingen
Korte zinnen noodzakelijk zijn. Dat houdt de aandacht vast
Een kans op herhalingsaankoop met 53% toeneemt na radioreclame

Positieve woorden meer effect hebben.
Elke euro uitgegeven aan radioreclame 1.30 euro oplevert
Merkvoorkeur na radioreclame 53% hoger is
Campagnes waarover gesproken wordt, vaak succesvol zijn
Humor alleen werkt als het écht goed is

Radiocommercials met 2 boodschappen het beste werken
Alleen een radiocampagne niet genoeg is. De commercial moet ook goed zijn
Indirecte taal niet in de commercial voorkomen moet worden
Taal voor oog of oor niet hetzelfde is.

ÉÉN

Communiceer in radiospot slechts één boodschap. Indien er meer informatie te vertellen is, zet dan meerdere spots in. Het effect van teveel informatie werkt negatief op het effect van de radiospot.

HERKENBAAR

Muziek in de radiospot is zeer belangrijk. Deze maakt de reclame uiting herkenbaar. De impact van de commercial kan door de juiste muzikale ondersteuning zelfs twee keer zo effectief zijn. Of maak gebruiken van effecten. Bijvoorbeeld, een auto die voorbij rijdt of het geluid van het strand.

MENSELIJK

Probeer het product of de boodschap in een levensechte situatie te passen. Als de luisteraar zich in de situatie herkent, komt de boodschap direct aan.

KORT OF LANG?

Zijn korte commercials effectiever dan lange? Of is het juist andersom? ‘Onderzoeken wijzen uit dat extra lengte bij radioreclame positieve effecten heeft op de herinnering en waardering. Maar het verschil is zo marginaal dat het geen belangrijke factor is,’ schrijft Jolanda van As in ‘De effectiviteit van radioreclame.’

ONDERZOEK

Voor een optimale werking moet de doelgroep uw spot minstens 7 maal ‘tegenkomen’.
Een ‘effectieve’ campagne periode is minimaal 2 weken.
Tijdens de eerste 2 weken neemt de herkenning van een campagne met sprongen toe.
Met meer herhalingen koop je de zekerheid van meer succes.

CLICHÉS

Er zijn van die woorden die steeds terugkomen in commercials. ‘Nu’ en ‘nog’ en ‘snel’. Wees daar zuinig mee. Traditionele radiocommercials lopen over van dit clichés. De luisteraar is doof voor dit soort taal. Het is teveel uitgesproken. Tijd voor vernieuwing. De radiocommercial zal anders weer snel vergeten worden. Mooi voorbeeld: ‘Kijk snel op onze website punt NL’. Kan dat nou echt niet wachten tot vanavond of morgenochtend? Het is ondertussen afgezaagd en heeft geen attentiewaarden meer.

LESS IS MORE

Het is oh zo verleidelijk om alles wat je wilt vertellen ook werkelijk in een radiospot te proppen. Maar dan zal het waarschijnlijk een lange spot moeten worden. De kreet Less is More is zeker van toepassing bij een radiocommercial. Het is meer een kwestie van ‘weten wat je zegt’ en niet zozeer ‘zeggen wat je weet’. Houd het overzichtelijk en duidelijk. Overvoer de luisteraar niet met allemaal informatie die hij toch niet kan onthouden. Gebruik de radiocommercial om de luisteraar ergens attent op te maken en nieuwsgierig te maken. Zorg dat je een website hebt, die ook genoemd wordt in de commercial. Dan kan iedereen die geïnteresseerd is daar alle details vinden.

TELEFOONNUMMER

In veel radiospots wordt een telefoonnummer genoemd. Begrijpelijk maar eigenlijk alleen zinvol als je een heel makkelijk en mooi nummer hebt. Als iemand radio luistert, heeft hij of zij meestal geen pen en papier bij de hand om snel jouw telefoonnummer te noteren. Het is dan slimmer om een goede websitenaam te noemen.

DUIDELIJK

Heb je website een moeilijk uitspreekbare naam? Overweeg dan om een extra link te maken met een makkelijke naam. Bijvoorbeeld www.2fastcarz.nl ziet er cool uit, maar bij het uitspreken van die naam is niet duidelijk welk adres je moet invullen in je browser. Minder informatie in een spot geeft vaak de meeste respons. Succesvolle radioreclame valt op met nieuwe ideeën. Veel bedrijven onderscheiden zich van hun concurrenten. Toch lijken hun spots te vaak op die van hun concurrent. Erg verwarrend voor de consument. De consument van vandaag prikt zo door loze beloftes heen. Zorg dat u alle beloftes die u de doelgroep belooft ook kunt waarmaken. Sluit af met één ‘call to action’. Veel radiocommercials sluiten af met te veel opdrachten voor de luisteraar en laten ze in verwarring achter. Bepaal van tevoren goed wat de ‘hoofdopdracht’ is.

HUMOR

Grappige spots kunnen rekenen op een hogere waardering. Over welke spots praat jij? Een oprecht leuke radiocommercial werkt. Bewijs genoeg. De kracht van radio is verbeelding. Maak daar gebruik van. Een krakende stem met “ik sta hier op de maan” is al genoeg om het te geloven. Radio, het theater van de geest.