WANNEER EEN COMMERCIAL?

  • Je wilt meer omzet genereren met je bedrijf
  • Je hebt een nieuw bedrijf, nieuw product of nieuwe vestiging
  • Je wilt je naamsbekendheid vergroten
  • Je hebt een speciale aanbieding of actie
  • Je wilt een nieuwe doelgroep bereiken
  • Je wilt uitleggen waarom je beter bent dan een concurrent

GOED OM TE WETEN

  • Een voice-over die menselijk spreekt, geeft de luisteraar vertrouwen
  • Luisteraars waarderen een dialoog. Kan de boodschap verduidelijken
  • Maak gebruik van achtergrondmuziek of geluidseffecten
  • Communiceer één op één. Connect on personal level
  • Vertel een visueel verhaal. Met geluidseffecten kun je veel bereiken
  • Houd altijd jouw doelgroep in gedachten. Wat vindt men belangrijk?

WIJ WETEN DAT

  • Heldere woorden het beste werken in een radiocommercial
  • Human 2 human beter werkt dan business 2 business
  • Een goede commercial 50% groei in omzet kan opleveren
  • Minder informatie meer respons oplevert
  • Een verrassende onthulling succesvol is in radioreclame
  • Je niet moet pushen of misleiden
  • Je niet mag vervelen. Ook niet na tientallen herhalingen
  • Kans op herhalingsaankoop met 53% toeneemt na radioreclame

EN DAT

  • Positieve woorden meer effect hebben
  • Elke euro uitgegeven aan radioreclame 1.30 euro oplevert
  • Merkvoorkeur na radioreclame 53% hoger is
  • Humor alleen werkt als het écht goed is
  • Radiocommercials met maximaal 2 boodschappen het beste werken
  • Alleen een radiocampagne niet genoeg is. De commercial moet kloppen
  • Indirecte taal niet in de commercial voorkomen moet worden
  • Taal voor oog of oor niet hetzelfde is